تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین( سوخت)

تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین؛ کدامیک را استفاده کنیم؟

شاید تا به حال نام اکتان بوستر و مکمل بنزین را شنیده باشید. همانطور که از اسم این دو مشخص است، هردو برای بهبود عملکرد موتور و همینطور سیستم سوخت ماشین به کار می‌روند. اما اینکه تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین چیست و کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد را در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برای بررسی تفاوت های اکتان و مکمل، لازم است بدانید اکتان بوستر چیست؟

برای اینکه بتوانیم درک صحیحی از این عبارت داشته باشیم، بایستی جز به جز آن را معنا کنیم. اکتان زنجیره هیدروکربنی در بنزین بوده که از ترکیب دو مولکول اتان تشکیل می‌شود.

عدد اکتان بنزین شاخصی بوده که مقاومت سوخت در برابر احتراق را نشان داده که هرچه این عدد بیشتر باشد، سوخت مورد نظر از مقاومت بیشتری در برابر احتراق برخوردار خواهد بود. به ویژه زمانی که فشار و دما در بالاترین مقدار خود هستند.

با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که اکتان بوستر از جمله افزودنی‌های سوخت به حساب می‌آید که درجه اکتان بنزین را افزایش می‌دهد. در نتیجه مشکل کمبود اکتان بنزین برطرف خواهد شد. علاوه بر این اکتان بوستر سبب بهبود عملکرد و افزایش طول عمر موتور ماشین نیز می‌شود. در حالی که همه خودروها نیازی به استفاده از آن نخواهند داشت.

مکمل بنزین؛ ترکیبی متفاوت با اکتان بوستر و موثر در بهبود سیستم سوخت

دیگر ماده شیمیایی که باعث بهبود عملکرد سیستم سوخت ماشین می شود، مکمل بنزین است. افزودن این مکمل ها سبب ایجاد تغییراتی در ساختار بنزین شده تا احتراق با کیفیت بیشتری صورت گیرد. مکمل‌های بنزین هر کدام دارای خواصی مختلف بوده و می توانند کارایی موتور را بهبود بخشند. بعضی از این مکمل‌ها، رسوبات را از بین برده تا با کاهش میزان آلاینده‌ها، کارایی موتور بهتر شود. یا اینکه گروهی دیگر با افزایش اکتان بنزین، سبب بهبود عملکرد موتور و کاهش میزان کوبش خواهند شد. دیگر مزایای استفاده از مکمل بنزین عبارتند از: محافظت از خودرو در برابر سوخت راکد بدون تخلیه آن، محافظت از خوردگی و آسیب‌های ساختاری به دلیل ناخالصی‌های سوخت و… .

تفاوت مکمل بنزین و اکتان بوستر چیست؟

تا به این قسمت از مقاله درباره اکتان بوستر و مکمل بنزین بطور مجزا صحبت کردیم. ممکن است در نگاه اول دارای شباهت‌هایی باشند اما عملکردی متفاوت خواهندداشت. مهم‌ترین کاربرد اکتان، افزایش عدد اکتان بنزین بوده تا احتراق در زمان درستی انجام شود. ضمن اینکه اضافه کردن اکتان بوستر از احتراق زودتر از موعد جلوگیری خواهد کرد.

 در نتیجه کوبش موتور کاهش یافته و  از ناک زدن جلوگیری می‌شود همچنین کیفیت اشتعال در موتور نیز افزایش می‌یابد. تا بهره وری مصرف سوخت افزایش پیدا کند

این در حالیست که استفاده از مکمل بنزین، سبب تمیز شدن و بهینه‌تر شدن سیستم سوخت می‌شود. این مکمل‌ها رسوبات را حذف کرده تا عمر مفید سیستم سوخت بیشتر شود.

دیگر تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین در زمان استفاده است

با توجه به توضیحات ارائه شده درباره اکتان بوستر و مکمل بنزین، استفاده از هرکدام برای سیستم سوخت خودرو می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. با این حال نمی‌توان زمان ثابتی را برای استفاده از اکتان بوستر و مکمل بنزین برای همه نوع ماشین تعیین کرد؛ چرا که هر خودرو متناسب با نوع آن دارای شرایط و نیازهای مخصوص به خودش است.

چه موقع باید از مکمل بنزین استفاده کنیم؟

استفاده از مکمل سوخت به منظور تمیز کردن سیستم سوخت، انژکتورها، بهبود عملکرد سیستم سوخت و… انجام می‌شود. افزودن این ماده به خودرو را می‌توان در زمان تعویض روغن ماشین یا سرویس دوره‌ای ماشین انجام داد.

بهترین زمان استفاده از اکتان بوستر چه موقع است؟

اکتان بوستر به عنوان یک ترکیب شیمیایی با افزایش عدد اکتان سوخت، به بهبود اشتغال و کاهش زنگ زدگی کمک می‌کند. به همین خاطر می‌توان زمانی از آن استفاده کرد که سوخت خودرو تمام شده و کاربر در حال پر کردن باک است.

زمان استفاده از مکمل بنزین و اکتان بوستر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در صورتی که تمایل دارید از این دو افزودنی به درستی استفاده کنید، قبل از هر موردی لازم است دستور العمل‌های ثبت شده روی هر محصول را مطالعه کنید. بطور کلی استفاده از یک بطری با ظرفیت 300 میلی‌لیتری برای خودرویی با ظرفیت باک 50 لیتری کفایت می‌کند. هم مکمل و هم اکتان بوستر به صورت مایع به فروش رسیده و نیازی نیست آن‌ها را رقیق کرد. اما ممکن است این دو محصول را به صورت پودری یا قرص خریداری کرده باشید؛ در این شرایط باید طبق دستورالعمل پیش بروید.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :        5 علت صدای جیر جیر ماشین و راه های برطرف کردن آن

بهترین برند اکتان بوستر و مکمل بنزین موجود در بازار کدام است؟

با در نظر گرفتن اهمیت استفاده از اکتان بوستر و مکمل بنزین، بسیاری از رانندگان تمایل دارند به منظور افزایش کیفیت سیستم سوخت خودرو، یکی از این افزودنی های شیمیایی را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی بهترین برندهای هریک می پردازیم.

بهترین اکتان بوستر خارجی

  • لوکاس اویل
  • رویال پریل مکس-بوست
  • بریمن
  • راونول
  • گاموت
  • ادینول
  • لوکاس

بهترین برند اکتان بوستر داخلی

  • سوپر اکتان بوستر مد پاتکس
  • اکتان بوستر زادو
  • اکتان بوستر کاسپین

بهترین مکمل سوخت داخلی

  • مکمل سوخت لیکومولی پلاس
  • مکمل سوخت ایکس یو ام

بهترین مکمل سوخت ایرانی

  • مکمل سوخت پترو گلد
  • مکمل سوخت نایت ریکس NITRIX

نقطه نظر کارشناسان گندمی 

در این مقاله از گندمی درباره تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین پرداختیم. ضمن تعریف هرکدام و اشاره به بهترین زمان استفاده برای هریک، باید بدانید تفاوت اصلی اکتان بوستر و مکمل بنزین، این است که اکتان بوستر سبب بهبود کیفیت اشتعال شده و مکمل باعث تمیز کردن و بهینه‌تر شدن سیستم سوخت می‌شود. با این اوصاف قبل از استفاده لازم است نیازسنجی شده و بهترین مورد را انتخاب کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *