بهترین زمان تعویض شمع خودرو

بهترین زمان تعویض شمع ماشین + راهکارهای نگهداری بهتر

شمع ماشین از مهم‌ترین اجزای خودرو محسوب می‌شود. این قطعه به ظاهر کوچک، نقشی حیاتی در موتور خودرو داشته و به عنوان منبعی الکتریکی عمل می‌کند. در واقع جرقه الکتریکی قوی که درون سر سیلندرها زده می‌شود، برعهده شمع است. بهترین زمان تعویض شمع ماشین از موضوعات مهمی است که باید در ماشین در نظر بگیریم.

به بیانی دیگر وقتی استارت ماشین را می‌زنید، جرقه شمع موتور را روشن کرده تا سوخت و هوا داخل موتور با یکدیگر ترکیب شده و نیروی تولید شده در این احتراق، موتور را به حرکت دربیاورد. اما این قطعه کوچک ولی مهم ماشین هم با گذشت زمان نیازمند تعویض خواهد شد. اینکه بهترین زمان تعویض شمع ماشین چه موقع است و راهکارهای نگهداری بهتر آن چیست، موضوعیست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چرا باید شمع خودرو را تعویض کرد؟

همانطور که گفته شد شمع خودرو با ایجاد جرقه الکتریکی، زمینه را برای احتراق و ترکیب سوخت و هوا فراهم می‌کند. بنابراین درصورتی که شمع با مشکلی رو به رو شود، شروع به کار ماشین اتفاق نخواهد افتاد و تنها تعویض آن است که این چالش را برطرف خواهدکرد.

ساییدگی و فرسودگی شمع ماشین

شمع خودرو قطعه‌ای کوچک بوده که دارای دو الکترود جدا از هم بوده و شکافی کوچک بین آن‌هاست. این قطعه برای اینکه جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه برساند، فشار و گرمای بسیاری را تحمل می‌کند. به همین خاطر پس از مدتی دچار ساییدگی و فرسودگی شده و بایستی تعویض شوند.

تجمع آلاینده ها در شمع خودرو

دیگر وظیفه‌ای که شمع خودرو در کنار تامین جریان الکتریکی به عهده دارد، از بین بردن رسوبات و سایر آلاینده‌های حاصل از مواد افزودنی سوخت است. پس دور از انتظار نیست که تجمع این آلاینده‌ها و سایر ذرات هوا، مانع از ایجاد جرقه الکتریکی نشده و در عملکرد آن اختلالی ایجاد نکند.

تغییرات الکتریکی در شمع ماشین

در کنار تمام این موارد، شمع ماشین متاثر از شرایط محیطی و موارد مصرفی مانند سوخت، خصوصیات الکتریکی‌اش تغییر می‌کند. بنابراین نمی‌تواند جرقه الکتریکی مورد نیاز برای استارت خوردن موتور را فراهم کند.

تعویض شمع ماشین هر چند کیلومتر باید انجام شود؟بهترین تایم تعویض شمع ماشین کی است ؟

میزان کیلومتر طی شده برای خودرو در تعویض بسیاری از قطعات و مواد مصرفی تاثیر گذار است. به همین خاطر بایستی حواستان به کیلومتر شمار خودرو باشد تا اقدام مناسب را در زمان مناسب انجام دهید. زمان تعویض شمع ماشین نیز براساس مقدار مسافت طی شده تعیین می‌شود. بطور کلی توصیه می‌کنیم بعد از طی 20000 تا 30000 کیلومتر یا حتی بیشتر، شمع را عوض کنید. توجه داشته باشید که این مقدار می‌تواند بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی و همچنین نوع خودرو متفاوت باشد.

مقاله :‌ خرید لوازم یدکی تالیسمان در مشهد

چگونه زمان تعویض شمع ماشین را بفهمیم؟

شاید عوض کردن شمع کار مشکلی باشد، اما تشخیص زمان مناسب برای انجام این کار دشوار نیست. به این معنا که نیازی نیست تعمیرکار یا متخصص باشید، با توجه به برخی از نشانه‌ها، تشخیص زمان تعویض آسان خواهد بود.

 

استارت خوردن سخت ماشین

بعد از اینکه استارت می‌زنید، انتظار دارید ماشین روشن شده و آماده حرکت باشد. در صورتی که گاهی این اتفاق نمی‌افتد. در واقع برای روشن شدن ماشین نیاز به چندین بار استارت زدن دارید. یکی از دلایل سخت استارت خوردن ماشین، فرسوده شدن شمع‌هاست که تعویض کردن آن می‌تواند مشکل را برطرف کند.

افزایش مصرف سوخت و کاهش توان

افزایش مصرف سوخت دیگر نشانه ایست که به راننده می‌گوید، لازم است شمع تعویض گردد. البته برای اینکه بدرستی علت را شناسایی کنید، باید میزان مسافت طی شده را در نظر گرفته تا بتوانید مصرف سوخت را به درستی محاسبه کنید.

شتاب ناپایدار ماشین

وقتی پای خود را روی پدال گاز برای شتاب گرفتن خودرو می‌فشارید، انتظار دارید خودرو با سرعتی پایدار، نرم و راحت به حرکت خود ادامه دهد. با این حال اگر هنگام تغییر سرعت خودرو به صورت ناپایدار عمل کند، با تعویض شمع خودرو می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

شنیدن صداهای غیرعادی خروج دودی سیاه رنگ

شنیدن صداهای غیرعادی و خارج شدن دود سیاه از اگزوز، دیگر علائمی هستند که به شما خواهند گفت، زمان تعویض شمع خودروتان فرا رسیده است.


مقاله جدید بخوانید  : نحوه کار شمع خودرو 

 

چطور از شمع ماشین به خوبی نگهداری کنیم؟

پس از معرفی این قطعه و اهمیت آن در راه‌اندازی خودرو، نوبت به آن می‌رسد که بدانید چگونه از شمع خودرو مراقبت کرده و زمان تعویض آن را به تعویق بیندازید. در ادامه به بررسی چند مورد خواهیم پرداخت.

استفاده از شمع با کیفیت

خرید شمع ماشین با کیفیت از جمله مواردی است که در نگهداری از شمع ماشین تاثیرگذار است؛ چرا که استفاده از برندی با کیفیت به شما کمک خواهدکرد تا نیاز به عوض کردن شمع ماشین در کوتاه مدت نداشته باشید.

گرم کردن موتور ماشین

اگر می‌خواهید از طول عمر مفید شمع ماشین استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله پس از استارت زدن و روشن شدن ماشین، شروع به حرکت نکنید. چون زمانی که شمع موتور گرم باشد عملکرد بهتری خواهدداشت.

تعویض شمع در زمان مناسب

قطع به یقین بسیاری از قطعات خودرو با گذشت زمان نیازمند تعویض خواهند بود. زیرا تعویض و جایگزینی شمع در زمان و موقعیتی مناسب می‌تواند بر عملکرد صحیح موتور ماشین تاثیر بگذارد.

استفاده از سوختی با کیفیت

دیگر روشی که به شما کمک می‌کند از شمع ماشین به خوبی نگهداری کرده تا طول عمر آن افزایش پیدا کند، استفاده از سوختی با کیفیت است.

رانندگی ایمن و آرام

در نگهداری از تمام قطعات خودرو بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد، رانندگی آرام و ایمن است. روش رانندگی مناسب علاوه بر تضمین سلامت و ایمنی سرنشینان، در استفاده بهینه از خودرو نیز کمک خواهد کرد. شمع خودرو نیز از این قاعده مستثنی نخواهدبود؛ چراکه رانندگی آرام و بدون عجله، از فرسودگی شمع‌ها جلوگیری کرده و سبب می‌شود خودرو عملکرد بهتری داشته باشد.

کلام پایانی 

در این مطلب از گندمی به یکی دیگر از قطعات اصلی یعنی شمع خودرو پرداختیم. درباره روش‌های نگهداری، نشانه‌های زمان تعویض شمع خودرو، اهمیت این قطعه در خودرو و… صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که با هریک از این موارد مواجه شدید، به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب‌هایی جدی به موتور، به تعمیرکاری متخصص مراجعه کرده تا اقدامات لازم انجام شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *