راهنما انتخاب گریس خودرو

راهنما انتخاب بهترین گریس خودرو + معرفی برند مناسب

گریس خودرو به عنوان حیاتی‌ترین روان کننده برای قطعات داخلی ماشین به حساب می‌آید. گریس لایه ایست محافظ بین قطعات متحرک که از به وجود آمدن اصطکاک، پارگی، سایندگی، زنگ زدگی و… جلوگیری می‌کند. اما زمانی که نوبت به خرید یا انتخاب بهترین گریس خودرو می‌رسد، با مارک‌ها و برندهای مختلفی روبرو خواهید شد. به همین خاطر در ادامه این مقاله به راهنما انتخاب بهترین گریس خودرو می‌پردازیم. زیرا دانستن فاکتورهای موثر بر انتخاب بهترین برند گریس، می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

گریس خودرو؛ روان کننده ای برای قطعات فلزی

گریس روان کننده‌ای غلیظ، برای کاهش میزان اصطکاک بین قطعات فلزی است. بطور کلی گریس در قطعات متحرک ماشین مانند سیستم تعلیق، سیستم فرمان، پیشرانه خودرو و… بیشترین کاربرد را داشته و محافظ مناسبی در برابر سایش است. علاوه براین استفاده از گریس برای خودرو تا حد زیادی می‌تواند از خرابی مکانیکی و پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیرات جلوگیری کند. در ادامه بهترین گریس برای خودرو را معرفی خواهیم کرد.

گریس خودرو چه خواصی دارد؟

با توجه به اهمیت استفاده از گریس برای خودرو، باید بدانید گریس ماشین چه مزایایی برای آن دارد تا دلیل قانع کننده‌ای برای انتخاب بهترین آن داشته باشید.

گریس باید دارای ویسکوزیته باشد

گریس دارای خاصیت چسبندگی بالایی بوده تا فشارهای بالا را تحمل کرده و در برابر جریان مقاومت کند. به همین خاطر گریس در دماهای مختلف فرمولیته شده تا خاصیت روانکاری خود را حفظ کند.

گریس خوب در برابر حرارت پایدار است

گریس باید در برابر حرارت مقاوم باشد؛ چرا که با روشن شدن ماشین و حرکت قطعات، انرژی گرمایی بالایی تولید شده که سبب تبخیر مایعات خواهد شد. پایداری گریس در برابر حرارت سبب شده تا در مواجه با دمای بالا، بدون شکستگی و تبخیر باقی مانده و نقش محافظت کنندگی خود را حفظ کند.

بهترین گریس خودرو در برابر آب مقاوم است

گریس خودرو دارای خاصیت آبگریز بودن است؛ به این صورت که در برابر آب مقاوم بوده تا از شسته شدن آن در مواجه با آب جلوگیری کند.

گریس خوب برای ماشین دارای خاصیت ضد سایش است

در انتخاب گریس خوب برای ماشین باید به خاصیت ضد سایش آن توجه داشته باشید. گریس دارای مواد افزودنی بوده که اصطکاک و سایش بین قطعات را کاهش داده تا به این طریق بتواند از آن‌ها مراقبت کند. علاوه براین از پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر نیز جلوگیری خواهد کرد.

گریس خوب برای ماشین چسبندگی بالایی دارد

بهترین گریس برای ماشین باید دارای خاصیت چسبندگی داشته باشد. بطوریکه به قطعات چسبیده تا از جابجایی، شسته شدن و… جلوگیری کند.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :                علت خرابی سانروف و روش های تعمیر آن

گریس ماشین چه کاربردهایی دارد؟

بکار بردن گریس در خودرو دارای کاربردهای بسیاری است. از گریس برای بلبرینگ چرخ‌ها استفاده شده تا میزان اصطکاک و سایش را کاهش داده و چرخ‌ها به آرامی حرکت کنند. از گریس خودرو برای مفاصل آن مانند سیستم تعلیق، فرمان و… استفاده شده تا اصطکاک و سایش کاهش یابد.

 دیگر مورد استفاده از گریس برای گیربکس است. به منظور کاهش اصطکاک بین قطعات و دنده‌ها، باید از روان کننده یا گریس استفاده شود. گریس ماشین برای شاسی نیز به کار می‌رود تا آن را در برابر خوردگی، اصطکاک و سایش نسبت به اجزای مختلف محافظت کند.

موتور ماشین نیز به گریس کاری نیاز دارد. در موتور ماشین اجزایی مانند میل بادامک، میل لنگ و پیستون برای کاهش اصطکاک و سایش و همینطور افزایش طول عمر به گریس کاری نیازمندند.

به منظور کاهش اصطکاک بین لنت و ترمز و کالیپرها و در نتیجه عملکرد ترمزها به طور موثر، بایستی کالیپرهای ترمز روغن کاری شوند. آخرین قطعه ای که نیاز به گریس کاری دارد، اتصالات الکتریکی هستند که برای محافظت، روانکاری، جلوگیری از خوردگی و هدایت الکتریکی، باید گریس کاری شوند.

چگونه از گریس برای خودرو استفاده کنیم؟

برای اینکه بتوانید از گریس برای خودرو استفاده کنید، لازم است ابزار، دانش و تجربه ابتدایی را برای انجام این کار داشته باشید. قبل از هرکاری باید اجزا و قطعاتی که نیاز به گریس کاری دارند را مشخص کنید. این قطعات شامل بلبرینگ چرخ، اتصالات، گیربکس، شاسی، موتور، کالیپرهای ترمز و اتصالات الکتریکی باشد.

توجه داشته باشید که تمامی این قطعات باید قبل از گریس کاری تمیز بوده و عاری از هرگونه آلودگی باشند. می‌توانید برای چربی زدایی آن‌ها از یک محلول چربی‌زدا استفاده کنید. سپس نوبت به گریس کاری می‌رسد؛ با کمک گریس گیر یا اپلیکاتور، مقداری گریس را روی قطعات بزنید و مطمئن شوید چربی بطور یکنواخت روی همه آن‌ها پخش شده تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

بعد از انجام گریس کاری، مجدد تمام قطعات را مونتاژ کرده و هر یک از پیچ و مهره‌ها را مطابق مشخصات خودشان، محکم کنید. وقتی تمام این مراحل را پشت سر گذاشتید، با روشن کردن خودرو، عملکرد آن را بررسی کرده تا مطمئن شوید همه قطعات در جای خودشان قرار گرفته‌اند.

بهترین برند گریس برای ماشین کدام است؟

تا به این قسمت از مقاله درباره اهمیت استفاده از گریس برای ماشین صحبت شد. در کنار توجه به ویژگی‌های یک گریس عالی برای خودرو، باید با بهترین برندهای آن نیز آشنایی داشته باشید. در میان برندهای داخلی و خارجی گریس ماشین، بسیاری از کاربران موارد زیر را به عنوان بهترین برند گریس خودرو می‌دانند:

  • گریس ماشین مولیکوت
  •     گریس خودرو فوکس
  •     گریس ماشین شل
  •     گریس خودرو بهران
  •     گریس ماشین پارس
  •     گریس خودرو اس کا اف

نقطه نظر کارشناسان گندمی

در این مقاله از گندمی به راهنما انتخاب بهترین گریس خودرو و برترین برندهای آن پرداختیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن گفتیم و درباره اهمیت استفاده از گریس برای خودرو نیز صحبت کردیم. پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت این ماده در عملکرد ماشین، قطعاتی که بیشتر نام برده شد را چک کرده تا مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیرات نشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *