قیمت نحوه تست کمپرسور کولر پژو سمند بهترین برند کمپرسور کولر خودرو

آشنایی با کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو از قطعات کابردی ماشین است که وظیفه هدایت گازهای مبرد خنک کننده به داخل کابین اتومبیل را دارد، اهمیت این قطعه در روزهای گرم تابستانی بیشترین نمود را دارد و وجود آن برای تمامی اتومبیل های امروزی ضروری است، در این مقاله دارای نمایندگی ایساکو در کوشش مشهد به بررسی خرابی انواع کمپرسور کولر خودرو خواهیم پرداخت.

تماس سریع با فروشگاه قطعات خودرو گندمی

کلیک کنید

کمپرسور ماشین چیست؟

کمپرسور ماشین اجزای مختلفی دارد که قدرت موتور ماشین و وزن آن با یکدیگر ارتباطی دوجانبه دارند. البته این قطعه به صورت مشخص شده باید آب بندی شود تا از نشتی کمپرسور ماشین جلوگیری شود. کمپرسور خودرو به قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتنداز:

  • کمپرسور مکانیکی
  • کمپرسور حلقوی
  • کمپرسور هیدرواستاتیکی

مطلب پیشنهادی: نشت مایعات خودرو به چه دلیل است؟

وظیفه کمپرسور کولر

همانطور که می دانید سیستم تعویه مطبوع ماشین با دمیدن باد، دمای هوای داخل اتاق خودرو را مطلوب سرنشینان نگه می دارد. این سیستم به کمک فن کولر باد را از دریچه های روی داشبورد همانند یک پنکه به داخل اتاق هدایت می کند. زمانی که شما از سیستم تهویه خودرو استفاده می کنید کمپرسور خودرو می تواند وارد عمل شود. باید گفت برخلاف باور عموم که فکر می کنند کار کمپرسور کولر ماشین فقط خنک کردن باد سیستم تهویه هست، این قطعه مسئولیت های دیگر نیز دارد. وظیفه کمپرسور کولر خودرو علاوه بر خنک کردن باد سیستم تهویه در زمان روشن کردن کولر، از بین بردن بخار و رطوبت اتاق ماشین در فصول سرد هنگام روشن کردن بخاری نیز هست.

اجزا کمپرسور کولر

اجزای کمپرسور کولر خودرو به بخش های مختلفی تقسیم می شود. ساختمان اصلی کمپرسورهای خودرو از تعدادی سیلندر و پیستون تشکیل شده است و با روشن کردن دکمه مربوطه در کابین قابل استفاده می‌ باشد، البته دو اجزای ذکر شده تقریبا مهم ترین بخش های تشکیل دهنده کمپرسور کولر خودرو هستند اما گردهمایی قطعات دیگری نیز در عملکرد صحیح آن تاثیرگذار است. به طور کلی، قطعات کمپرسور کولر خودرو شامل موارد زیر هستند:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • کپسول خنک کننده
  • سوئیچ
  • فن کولر
  • سیم کشی
  • رسیوردرایر

بررسی انواع کمپرسور کولر خودرو

کمپرسورهای بکار رفته در خودروها از ساختار متفاوتی برخوردار هستند، این تفاوت معمولا با قدرت موتور خودرو و وزن آن ارتباط تنگاتنگی دارد. کمپرسور کولر خودورها به نسبت نحوه انتقال انرژی به سیال ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می‌ شوند. رایج ترین انواع کمپرسور کولر خودرو موارد زیر است:

  • کمپرسور کولر دینامیکی (شعاعی، محوری)
  • کمپرسور جا به جایی مثبت (رفت و برگشتی، دوار)
  • کمپرسور گریز از مرکز (تک مرحله ای)

نشانه های خرابی کمپرسور کولر خودرو

همان گونه که اشاره شد، کمپرسور به دلیل تراکم سازی گاز خنک کننده، مهم ترین نقش در سیستم سرمایشی را ایفا می کند. در نتیجه بروز خرابی در آن می تواند به راحتی عملکرد این بخش مهم و اثرگذار خودرو را مختل نماید. در ادامه قصد داریم تا مهم ترین علائمی که می تواند نشان از خرابی کمپرسور داشته باشد را بررسی نماییم.

شنیدن صدای بلند و نامتعارف

یکی از نشانه های مهم در خرابی کمپرسور کولر خودرو، تولید سر و صدا است. صداهای ناشی از خرابی کمپرسور معمولا بلند، غیرمتعارف، آزاردهنده و بعضا با ارتعاش و لرزش همراه است.  بررسی اتصالات مربوط به کمپرسور، بررسی تسمه کمپرسور و اطمینان از سفت و محکم بودن آنها در چنین شرایطی توصیه می شود. کمبود گاز کولر نیز از دیگر علل مؤثر در ایجاد سر وصدا است. شارژ مجدد گاز می تواند راهکار مناسبی برای برطرف کردن این موضوع باشد.

عدم تغییر دمای کابین

در صورت عدم کارکرد صحیح کمپرسور کولر، خبری از هوای خنک و سرد نخواهد بود. پس اگر علی رغم کار کردن کولر، دمای کابین خنک نیست و حتی احساس گرما می کنید، باید به فکر بررسی سیستم سرمایشی باشید. خرابی کمپرسور نیز از مهمترین دلایل بروز چنین شرایطی است. البته نشت و یا کمبود گاز مبرد، خصوصا در صورت فاصله زمانی طولانی در استفاده از کولر، از دیگر عوامل کارکرد ناقص کولر خودرو است.

روشن و خاموش شدن بی دلیل کولر خودرو

خاموش و روشن شدن کولر به وسیله قطعه ای به نام رله کمپرسور صورت می گیرد. این قطعه وظیفه نگه داشتن کمپرسور در محدوده دمایی مناسب را برعهده دارد. در نتیجه چنانچه کولر هنگام توقف خودرو و یا حتی در حرکت خاموش می شود، احتمالا کمپرسور خودرو دچار مشکل شده است. خرابی ترموستات، مستهلک شدن باتری و نقص در سیستم برق‌ رسانی نیز از دیگر موارد مهم در روشن و خاموش شدن بی‌ دلیل کولر خودرو می‌ باشد.

بوی ناخوشایند و نامطلوب

عملکرد کمپرسور مستقیما با هوای کابین و فضای داخلی در ارتباط است. در نتیجه بروز نقص و خرابی در هر یک از بخش های کمپرسور می تواند عملکرد سیستم سرمایشی و تولید هوای مطبوع را مختل کند. بروز بوی ناخوشایند از محتمل ترین علائمی است که ممکن است احساس کنید. گرفتگی مجاری مربوط به لوله های اپراتور کولر، تجمع رسوبات و موادآلاینده نیز از اصلی ترین علت های وقوع این شرایط است.

تخلیه سریع گاز کولر و نشت آن

ممکن است در بازه زمانی کوتاه چند هفته ای مشاهده کنید که گاز کولر شما خالی شده و سیستم سرمایشی قادر به خنک کردن خودرو نیست. در چنین شرایطی یعنی تخلیه سریع گاز، احتمالا نشتی گاز در بخشی از سیستم رخ داده است. لذا انجام تست نشتی، معاینه و بررسی فنی می تواند از نشتی جلوگیری کرده و عملکرد کولر را به حالت نرمال برگرداند.

قیمت نحوه تست کمپرسور کولر پژو سمند بهترین برند کمپرسور کولر خودرو

پیشگیری از بروز علائم خرابی کمپرسور کولر

به منظور جلوگیری از ایجاد خرابی و بروز نشانه های خرابی، رعایت چند نکته می تواند بسیار مؤثر باشد. مواردی نظیر:

  • دقت کنید هنگام روشن کردن کولر، خودرو در حالت خاموش نباشد. ترجیحا اتومبیل برای دقایقی کار کرده و اصطلاحا موتور گرم شده باشد. همچنین کولر را زمانی که دور موتور و سرعت خودرو بالاست، روشن نکنید.
  • به منظور پایداری بهتر سیستم سرمایشی، توصیه می کنیم در هر ماه از سال، کولر خودرو را برای دقایقی هم شده روشن کنید. این کار سبب می شود از رسوب مواد آلاینده و خالی شدن گاز جلوگیری شود.
  • برای بهبود عملکرد سیستم کولر، دکمه مربوط به گردش هوا را بزنید. این کار در زودتر سرد شدن فضا و تهویه آن کمک بسیاری می نماید.
  • تمیز کردن دریچه های باد کولر و تنظیم دقیق آن ها نیز در میزان رضایت و همچنین راندمان سیستم سرمایشی موثر است. تعویض به موقع فیلتر هوا که در پشت داشبورد قرار دارد، عدم رانندگی با سرعت های بالا و معاینه فنی نیز در پیشگیری از بروز علائم خرابی علائم خرابی کمپرسور نقش بسزایی دارند.

خرید کمپرسور کولر خودرو

شاید در نگاه اول کمپرسور خودرو قطعه ای نه چندان با اهمیت به نظر برسد اما با کمی بررسی در مورد امکانات رفاهی اتومبیل خود درمی‌ یابیم که وجود این قطعه در کنار بسیاری از قطعات دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه داشته باشید که تعمیر کمپرسور کولر ماشین هم از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید؛ در این حالت شما نیاز به منبع مورد اعتمادی برای تهیه قطعه مورد نظر خود خواهید داشت، منبعی که علاوه بر عرضه محصول مرغوب، قیمت مناسبی را به مشتری ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *