قیمت انواع خرید شمع خودرو و زمان تعویض شمع خودرو

نحوه کار شمع خودرو

همانطور که قبلا دانستیم سیستم موتور شامل دیسک، صفحه کلاچ و … است. یکی از اجزای دیگر که سلامت موتور و مصرف سوخت به آن بستگی دارد، شمع خودرو است. این قطعه در خودروهای سوختی بسیار مهم است و خرابی شمع خودرو باعث ناتوانی در حرکت می شود. همچنین انواع شمع خودرو در بازار قابل مشاهده است و انواع قیمت شمع خودرو به چشم می آید. پس برای خرید شمع خودرو با فروشگاه گندمی همراه باشید.

شمع خودرو چیست؟

ماشین هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند برای شروع حرکت نیاز به احتراق در موتور خود هستند. برای اجرای این احتراق به قطعه ای کوچک به نام شمع ماشین نیاز است. شمع ماشین کجاست؟ شمع ماشین در داخل سیستم موتور و در بالای سیلندر قرار دارد. سپس با مکش سوخت به درون سیلندر همراه با جرقه ای کوچک موجب انفجار آن می شود. همچنین برای ایجاد جرقه نیاز به ولتاژی بالا است که این ولتاز از باتری ماشین تامین می شود. این جرقه هرچه قوی تر باشد عملکرد موتور بهتر است. شمع خوردرو باید متناسب با نیاز خودرو و موتور انتخاب شود زیرا جرقه زنی بیش از حد باعث فرسایش شده و کارایی خود را از دست می دهد. پس خرید شمع خودرو مناسب بسیار حائز اهمیت است.

اجزای شمع خودرو

این قطعه ظریف اهمیت بالا و وظیفه ای مهم دارد. همچنین دارای اجزای کوچک و متعددی است. این اجزا عبارتند از:

عایق چینی

جنس این عایق آلومینیوم یا آلومین است که دارای یک لایه لعاب شیشه ای در پوشش خارجی خود دارد. لایه خارجی سفید رنگ است که روی شمع دیده می شود. همچنین باعث می شود آلودگی توسط عایق جذب نشود. عایق چینی کمک می کند تا شمع در برابر فشار و حرارت مقاوم باشد. عایق در بعضی از شمع ها قابلیت جدا کردن دارد که به این نوع شمع های دوتیکه گفته می شود.

بدنه شمع

این بدنه جنس فولادی دارد که شمع را روی سیلندر نگه می دارد. در بالای آن آچارخوذ و پایین آن پایه شمع یا رزوه قرار دارد. در میان بدنه و سرسیلندر از واشری به عنوان عایق بندی و مانع از ترکیب سوخت و هوا به خارج از سیلندرها استفاده می شود.

ترمینال شمع

در بالاترین قسمت از بدنه شمع و به بخشی که از عایق بیرون می باشد همان ترمینال شمع است. این قطعه در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این قسمت به وایر متصل است و ناقل قوی در الکتریسیته می باشد.

پایه شمع

پایه شمع را رزوه نیز می گویند. که به سر سیلندر متصل است که بر روی آن بسته می شود تا مکانی که همسطح با محفظه احتراق بشود. شمع خودرو در صورت بلند یا کوتاه بودن بیش از حد باعث سوخته شدن این پایه می شود. انواع شمع خودروها به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسم می شوند. که برای استفاده از آن ها باید به موتور و سرسیلندر خودرو توجه کرد.

الکترود مثبت

این الکترود مثبت در وسط چینی قرار دارد و به عنوان الکترود مرکزی شناخته می شود. جنس آن از آلیاژهای فولادی مانند: فولاد و نیکل، فولاد و کروم یا فولاد و منگنز می باشد. به علت قرار گرفتن در معرض حرارات و گرمای بالا از این نوع آلیاژ های مقاوم استفاده می شود. این الکترود به شکل دو تیکه ساخته می شود. در میان این دو تیکه شیشه ای مخصوص وجود دارد که باعث افزایش طول عمر شمع می شود. امروزه از الکترود مرکزی با جنس مس در شمع ها استفاده می شود زیرا رسانای الکتریسیته خوبی دارد.

الکترود منفی

این الکترود به بدنه یا پایه شمع متصل می شود که با نام الکترود کناری شناخته می شود. با استفاده از آلیاژ نیکل و کروم ساخته و در اطراف الکترود مثبت شکل زائده ای انتهای پایه دیده می شود. تعداد الکترود منفی در انواع شمع خودرو ها متفاوت است.

گپ

گپ یا شکاف جرقه به فاصله بین الکترود مثبت و الکترود منفی نامیده می شود که انداره گیری آن بسیار دقیق است. این فاصله با توجه به نیاز موتورها متفاوت است. اگرچه فاصله گپ هرچه زیادتر باشد جرقه زنی بهتر صورت می گیرد.

قیمت انواع خرید شمع خودرو و زمان تعویض شمع خودرو

انواع شمع خودرو

همانطور که گفته شد انواع شمع خودرو در بازار قطعات یدکی خودرو مانند: فروشگاه گندمی وجود دارد. انواع شمع خودرو ها به چند دسته زیر تقسیم می شوند و قیمت شمع خودرو ها متفاوت است. پس برای خرید شمع خودرو باید اطلاعات در مورد انواع آن کسب کرد. یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب انواع شمع خودرو این است که ببنیم بهترین زمان تعویض شمع ماشین چه زمانی است.

شمع های چند الکترودی

این گونه شمع ها دارای چند الکترود منفی هستند که باعث طول عمر بیشتری دارد. به علت اینکه هربار جرقه زنی باعث خوردگی قطب منفی می‌گردد، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیکتر به قطب مثبت عوش کرده و در نتیجه طول عمر بالاتری برای شمع خودرو ایجاد می‌نمایند.

شمع گرم

شمع گرم حرارت حاصل از احتراق سوخت و هوا را بیشتر در خود نگه می دارد. سوختن و از بین رفتن روغن و کربن رسوب کرده بر روی شمع از جمله مزایای این ویژگی است. باقی ماندن رسوبات احتراق قبلی بر روی شمع موجب کاهش کیفیت جرقه زنی و پایین آمدن بازده موتور می شود.

شمع سرد

شمع سرد از نوع پایه کوتاه می باشد و گرما را با سرعت بیشتری منتقل می کنند. به همین دلیل کمتر در معرض گرمای حاصل از احتراق هستند. در موتورهای با دمای بالا استفاده می شود و حرارت حاصل از جرقه زنی را با سرعت بیشتری کاهش می دهند.

شمع نیکلی

مقاومت این شمع در برابر گرما کمتر است. در نتیجه طول عمر کمتری دارد. در شمع‌های نیکلی الکترود مثبت به شکل تخت است. این شمع ها مصرف سوخت بالاتری دارند اما در عین حال از قیمت پایین ترین هم برخوردارند. پیشنهاد می شود که هر 20 هزار کیلومتر تعویض شوند.

شمع معمولی

یکی از رایج ترین انواع شمع خودروها می باشد که از آلیاژ نیکل ساخته شده و تحمل گرمای آن معادل 400 درجه است. به همین علت نهایت عمر آنها حدود 30000 کیلومتر می باشد. جرقه ها به علت تخت بودن الکترود مثبت آن ها جرقه کاملا منظم نیست بنابراین باعث بالا رفتن مصرف سوخت و خام سوزی می شود.

شمع سوزنی

الکترود مثبت در این شمع به شکل سوزن نوک تیز است و باعث می شود که جرقه حاصل از شمع بسیار دقیق در راستای سیلندر قرار بگیرد. در نتیجه از شمع معمولی قوی تر است. لذا زمانی که جرقه قوی تر باشد شعله حاصل از انفجار بزرگتر شده و بنزین درون سیلندر کاملا سوخته، تمامی انرژی آن آزاد می شود.

شمع پلاتینیوم

از مدل شمع های سوزنی می باشد که آلیاژ آن با فلز پلاتین ترکیب شده است. مقاومت حرارتی آن 2500 درجه سیلسیوس می باشد. شمع پلاتینیومی الکترودها از پلاتینیوم ساخته می‌شوند و در نتیجه مقاوت گرمایی بالاتری دارند. طول عمر بالاتری نسبت به شمع های نیکلی برخودار است. این شمع ها حدود 100000 کیلومتر عمر مفید دارند.

شمع ایریدیوم

این شمع بهترین نوع شمع در بازار است. آلیاژ الکترود مثبت ایریدیوم و الکترود منفی پلاتین است. در کنار یکدیگر بهترین و دقیق ترین جرقه را به همراه دارند. بالاترین مقاومت حرارتی را دارد در نتیجه کامل ترین احتراق با شمع سوزنی ایریدیوم تامین می شود. همچنین طول عمر بیشتری نسبت به دیگر شمع ها دارد. قیمت شمع خودرو این مدل به نسبت گران قیمت است. در ادامه به دلایل خرابی شمع خودرو می پردازیم.

دلایل خرابی شمع خودرو

در صورتی که یکی از کوچک ترین اجزای شمع خودرو خراب شود و باعث اختلال در عمکرد موتور شود باید حتما آن را تعویض کنید. با توجه به اینکه موتور دارای خام‌سوزی است کاتالیست ماشین تحت تأثیر آن قرار می گیرد و در آخر آلایندگی اتومبیل بالا می رود. دلایل خرابی شمع خودرو می تواند مختلف باشد زیرا شمع خودرو قطعه ای مصرفی است پس از گذشت زمان ئچار استهلاک می شود. در صورت مشاهده فرسودگی آن را تعویض نمایید. جهت اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با کارشناسان فروشگاه گندمی تماس بگیرید.

زمان تعویض شمع خودرو

در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید اقدام لازم را انجام بدهید. اگر ترک روی چینی شمع اتفاق افتاده باشد. وجود داشتن بنزین بر روی شمع و ایجاد تغییر رنگ چینی یکی از این موارد است. در اثر سرعت بالای خودرو باعث می شود یک لایه سربی از بنزین بر روی چینی قرار بگیرد و این لعاب به رنگ سبز یا زرد درمی آید. تنها راه حل آن تعویض شمع خودرو می باشد.

قیمت انواع خرید شمع خودرو و زمان تعویض شمع خودرو

عمر مفید شمع خودرو

هر قطعه مصرفی دارای یک طول عمر مفید و مسخصی می باشد و عمر آن بستگی به مشخصات فنی شمع دارد. ولی زمانی احتمال جمع شدن رسوبات بر روی الکترود حاصل از احتراق، ناقص می باشد یا به علت جرقه نزدن درست موجب از بین رفتن الکترود شمع ها بشود. در این صورت باید زودتر از کیلومتر مقرر تعویض شود. این قطعه اگر دچار خرابی زودتر از حالت عادی نشود و بسته به اينكه از چه نوع موادی برای توليد آن استفاده شده است بین 20000 تا 45000 کیلومتر باید تعویض گردد.

قیمت شمع خودرو

خرید شمع خودرو مناسب برای اتومبیل نکته کلیدی است. زیرا شمع خودرو مناسب علاوه بر افزایش راندمان موتور به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می کند. قیمت شمع خودرو با توجه به حجم موتور و جنس آن متفاوت است. برای خرید شمع خودرو شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی گندمی ضمن کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات مختلف ما را بررسی و خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *