صدای ناک زدن خودرو چیست رفع ناک زدن پژو پراید

ناک زدن خودرو به چه علت است؟

خودرو‌ها معمولا صداهای عجیب‌ و غریب زیادی دارند. اگر صدایی شبیه به در زدن یا تق‌ تق کردن از خودرو شنیدید، احتمالا خودرو مشکل ناک زدن پیدا کرده است. مشکلی که در صورت حل نشدن می‌ تواند به موتور خودرو آسیب برساند. بنابراین قبل از اینکه موتور آسیب جدی ببیند، مشکل ناک زدن خودرو را برطرف کنید. در ادامه عوامل و علت ناک زدن خودرو را بررسی می‌ کنیم و نحوه رفع ناک زدن خودرو را با کارشناسان نمایندگی ایساکو با سایت گندمی می پردازیم.

ناک زدن خودرو یا ضربه موتور چیست؟

ناک زمانی اتفاق می‌ افتد که سوخت در سیلندرهای موتور خودرو به‌ طور غیریکنواخت می‌ سوزد. هنگامی که سیلندرها تعادل مناسبی از هوا و سوخت داشته باشند، سوخت به‌ جای اینکه یکباره بسوزد، به‌ صورت مرحله به مرحله می‌ سوزد. پس از سوختن هر مرحله، شوک کوچکی ایجاد می‌ کند و سوخت مرحله بعدی را مشتعل می‌ کند و چرخه را ادامه می‌ دهد. بنابراین تق‌ تق موتور یا ناک زدن موتور زمانی اتفاق می‌ افتد که سوخت به‌ طور ناهموار می‌ سوزد و این سوختن‌ ها در زمان نامناسبی خاموش می‌ شوند. نتیجه چه می‌ شود؟ صدای آزاردهنده‌ ای به گوش می‌ رسد و احتمالا دیواره سیلندر و پیستون موتور شما آسیب خواهد دید.

علت ناک زدن خودرو

در زیر عواملی را که می‌ تواند باعث ایجاد صدای تق‌ تق در خودرو شود، بررسی می‌ کنیم.علت ناک زدن خودرو به شرح زیر می باشد.

خرابی شمع‌ ها

شمع‌ های موتور با ایجاد جرقه، مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر را مشتعل می‌ کنند. به عبارت دیگر، شمع‌ ها برای راه‌ اندازی موتور ضروری هستند. مانند سایر قطعات خودرو، شمع‌ ها کهنه می‌ شوند و به مرور زمان خراب می‌ شوند. اکثر خودروسازان توصیه می‌ کنند که شمع‌ ها را هر 50 هزار کیلومتر عوض کنید. اما طول عمر شمع به شرایط و نوع شمع بستگی دارد. درواقع، تعویض نشدن شمع‌ های معیوب می‌ تواند منجر به کاهش قدرت موتور شود.

سوخت با اکتان پایین

بنزین با درجه‌ بندی اکتان متفاوتی عرضه می‌ شود. هرچه میزان اکتان سوخت بالاتر باشد، قبل از اشتعال، تراکم بیشتری را تحمل می‌ کند. اگر موتور خودروی شما برای سوخت با اکتان بالا طراحی شده باشد، استفاده از نوع معمولی آن می‌ تواند به تولید صدای بیش‌ از حد در موتور منجر شود. البته توجه داشته باشید که سوخت با اکتان بالا نسبت به سوخت معمولی گران‌ تر است. اما استفاده طولانی‌ مدت از سوخت نامناسب می‌ تواند به موتور شما آسیب برساند که هزینه زیادی را برای تعمیر روی دست شما خواهد گذاشت.

تازه های منتشر شده در وبلاگ گندمی :        تفاوت اکتان بوستر و مکمل بنزین؛ کدامیک را استفاده کنیم

صدای ناک زدن خودرو چیست رفع ناک زدن پژو پراید

انباشته شدن کربن

سوخت باید حاوی مواد کربن‌ زدا باشد تا از مسدود شدن سیلندرهای خودرو توسط رسوبات کربن جلوگیری کند. این مواد کربنی باعث ایجاد فضای کمتری برای سوخت و هوا خواهد شد که منجر به افزایش فشرده‌ سازی می‌ شود. بنابراین تغییرات در فشرده‌ سازی سوخت می‌ تواند منجر به صداهای تق‌ تق شود. به عبارت دیگر انباشته شدن کربن باعث ایجاد یک ضربه دوگانه می‌ شود که نه‌ تنها حجم سیلندر را کمتر می‌ کند، بلکه جرقه لازم برای مشتعل کردن مستقیم سوخت را نیز ایجاد می‌ کند.

مخلوط هوای بدون چربی و سوخت

مشکلات مربوط به سنسور اکسیژن، انژکتورهای سوخت، پمپ بنزین یا سنسور جریان هوای جرمی می‌ تواند یک مخلوط هوا و سوخت بدون چربی در موتور ایجاد کند. مخلوط هوا و سوخت بدون چربی، مخلوطی است که سوخت کافی و هوای زیادی ندارد. بدون سوخت کافی در هر سیلندر، مخلوط به‌ اندازه کافی سریع نمی‌ سوزد و امکان انفجارهای متعدد را فراهم می‌ کند که باعث ناک زدن ماشین می‌ شود.

خرابی سنسور ناک

نسبت هوا به سوخت، انژکتورهای سوخت و زمان‌ بندی همگی توسط کامپیوتر کنترل می‌ شوند. حتی یک سنسور ناک دارد که برای تشخیص ناک زدن موتور ماشین طراحی شده است که به واحد کنترل موتور اطلاع می‌ دهد. بنابراین می‌ تواند به‌ طور خودکار مشکل را اصلاح کند. در مجموع سنسور ضربه نامناسب می‌ تواند به موتور اجازه ناک زدن را بدهد. اگر با یک ماشین مدرن با کوبش موتور در حال رانندگی هستید، بررسی سنسور ضربه بخش مهمی از فرایند تشخیص مشکل است.

خرابی کشنده و قرقره تسمه

یکی دیگر از دلایل ناک زدن ماشین اصلا از خود موتور نمی باشد بلکه ممکن است از قطعاتی باشد که در کنار موتور کار می‌ کنند. وقتی موتور کار می‌ کند، تسمه‌ ای را می‌ چرخاند که به قرقره‌ های مختلف در سرتاسر محفظه موتور متصل هستند. این تسمه باید کشش مناسبی داشته باشد تا نرم و بی‌ صدا بچرخد. اگر تسمه کشیده شود، کشنده به‌ درستی کار نمی‌ کند، یا اگر یکی از قرقره‌ ها خم شده باشد می‌ تواند باعث شنیدن صدای تق‌ تق شود که ممکن است با ناک زدن ماشین اشتباه گرفته شود.

بلبرینگ فرسوده

نوع دیگری از کوبش موتور، ضربه میله‌ ای است. همان‌ طور که پیستون‌ ها در موتور بالا و پایین می‌ روند، میل‌ لنگ را می‌ چرخانند که در نهایت نیرو را به چرخ‌ ها می‌ فرستد. بلبرینگ‌ های میله‌ ای، حرکت روان پیستون را تسهیل می‌ کنند، اما ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند یا از جای خود تکان بخورند. با فرسودگی یاتاقان‌ ها، پیستون‌ های متصل به میل‌ لنگ شروع به تکان خوردن می‌ کنند و صدای تق‌ تق ایجاد می‌ کنند. برای رفع این مشکل، ممکن است به یاتاقان‌ های جدید یا کارهای دیگری که روی پیستون‌ ها یا میل‌ لنگ انجام شده نیاز داشته باشید.

سرسیلندر روغن‌ کاری نشده

تمام سیلندرهای موتور به روغن‌ کاری نیاز دارند. هنگامی که یک سیلندر بدون روغن کار می‌ کند، صدای تق‌ تق تولید می‌ کند. یک سیلندر معمولا وقتی نشتی روغن موتور داشته باشد، روغن خود را از دست می‌ دهد. استفاده از روغن‌ های کم‌ کیفیت با نقطه اشتعال پایین نیز می‌ تواند باعث روانکاری ضعیف در موتور شود. به این ترتیب، بسیاری از خودروسازان استفاده از روغن موتور سنتتیک را برای روانکاری سرسیلندر توصیه می‌ کنند. در ادامه به نحوه رفع ناک زدن خودرو نیز می پردازیم.

نحوه رفع ناک کردن خودرو

اولین قدم برای رفع ناک زدن خودرو، استفاده از بنزین با درجه اکتان بالاتر است. سوخت‌ های با اکتان بالاتر می‌ توانند فشار بیشتری را قبل از احتراق تحمل کنند. از مواد افزودنی تمیزکننده کربن استفاده کنید. چراکه می‌ تواند از تجمع بیشتر کربن در قسمت‌ های مختلف موتور وسیله نقلیه که بر زمان‌ بندی جرقه شمع تأثیر می‌ گذارد، جلوگیری کند. یک بطری افزودنی پاک‌ کننده کربن می‌ تواند به تمیز کردن سیستم کمک کند. موتور را تنظیم کنید. این کار شامل تنظیم شمع‌ ها و سیم‌ های جدید است. روغن خودرو خود را به‌ طور مرتب تعویض کنید و سطح روغن را کنترل کنید. روغن فرسوده و سطح پایین روغن می‌ تواند باعث روغن‌ کاری ضعیف قطعات مرتبط با زمان‌ بندی موتور شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *