ریپ زدن خودرو چیست دلایل ریپ زدن ماشین پژو روی گاز علت ریپ زدن پراید

ریپ زدن خودرو چگونه اتفاق می افتد؟

ریپ زدن ماشین در سرما و گرما اتفاقی است که امکان دارد برای هر خودرویی رخ دهد. به نظر شما علت ریپ زدن ماشین چیست؟ این اتفاق معمولا رابطه مستقیمی با عملکرد موتور خودرو دارد. ریپ زدن در عرضه چند ثانیه اتفاق می‌ افتد و معمولا با لرزش موتور و به‌ تبع آن خودرو همراه است. این اتفاق در شرایط گوناگون از استارت زدن و ایستان در حالت درجا گرفته تا تعویض دنده و شتاب گیری ممکن است رخ دهد. عوامل ریپ زدن خودرو متعدد است. در ادامه قصد داریم به بررسی مهم‌ ترین دلایل ریپ زدن ماشین با همراهی فروشگاه لوازم یدکی ایران خودرو بپردازیم.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

منظور از ریپ زدن خودرو چیست؟

وقتی موتور خودرو به درستی کار نکند یا برای چند لحظه به‌ طور کامل از کار بیفتد، اصطلاحا ماشین ریپ می‌ زند. نشانه اصلی بروز این اتفاق، لرزش‌ هایی است که در خودرو احساس می‌ کنید. اختلال در عملکرد موتور می‌ تواند ریشه در عوامل گوناگونی داشته باشد. گاهی اوقات ایراد مربوط به سیستم سوخت‌ رسانی است. در مواقعی شمع‌ های خودرو به‌ درستی فرآیند احتراق را انجام نمی‌ دهند. خرابی قطعات موتور نیز می‌ تواند زمینه‌ ساز بروز این اتفاق شود.

دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟

اولین شک شما باید به بنزین باشد. وقتی بنزین تمام می‌ شود، ماشین ریپ می‌ زند، اما اگر باک پر باشد چه؟ اگر باک پر است، یعنی مشکل مهم‌ تری در محفظه موتور وجود دارد که بررسی‌ نکردن آن به آسیب‌ های بیشتر و هزینه‌ های بالاتری برای تعمیر موتور خودرو می‌ انجامد. در ادامه درباره رایج‌ ترین دلایل ریپ زدن ماشین خواهید خواند.

مشکل در سیستم اگزوز

سیستم اگزوز، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع می‌ کند و مانند یک قیف، این گازها را به‌ سمت بیرون از سیلندرها هدایت می‌ کند. در آنجا، گازها از طریق لوله جلویی آزاد می‌ شوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال می‌ یابند. مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آنها را به گازهای بی‌ اثر تبدیل می‌ کند. در نهایت این گازها به انبار اگزوز منتقل می‌ شوند که صدای خروج آنها را کاهش می‌ دهد و سپس از طریق لوله اگزوز بیرون می‌ فرستد.

مشکل در سیستم سوخت

سیستم سوخت، وظیفه ذخیره و تامین سوخت خودرو را برای کارکردن موتور برعهده دارد. ابتدا سوخت با هوا مخلوط می‌ شود، به ذرات ریز اتمی تبدیل شده و در نهایت تبخیر می‌ شود. این فرایند در سیستم ورودی موتور اتفاق می‌ افتد. سپس این مخلوط در سیلندر موتور فشرده و مشتعل می‌ شود و انرژی حرکتی موردنیاز پیستون‌ ها را فراهم می‌ کند.

ریپ زدن خودرو چیست دلایل ریپ زدن ماشین پژو روی گاز علت ریپ زدن پراید

علت ریپ زدن ماشین

حالا بیایید عوامل ریپ زدن خودرو را که در این دو سیستم ایجاد شده را بررسی کنیم.

نشتی در منیفولد اگزوز

اگر منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را جمع می‌ کند نشتی داشته باشد، می‌ تواند باعث ریپ زدن ماشین شود. در این وضعیت صدای موتور افزایش می‌ یابد، چراغ چک روشن می‌ شود و عملکرد اگزوز ضعیف خواهد بود. اگر منیفولد اگزوز ترک خوردگی یا نشتی داشته باشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک است، زیرا گازهای داغ فرار می‌ توانند اجزای پلاستیکی اطراف خروجی را ذوب کنند. حتی ممکن است دود اگزوز وارد کابین خودرو شود. برای رفع مشکل اگزوز ماشین، باید آن را به تعمیرگاه ببرید. درآنجا منیفولد اگزوز را تعمیر یا تعویض خواهند کرد. هر چند تعمیر آن موقت است و به‌ زودی باید آن را عوض کنید.

خرابی مبدل کاتالیزوری

اگر موتور ریپ می‌ زند یا بد کار می‌ کند و همزمان بوی تخم‌ مرغ گندیده به مشامتان می‌ رسد، مشکل از مبدل کاتالیزوری است. در بیشتر مواقع چراغ چک هم روشن می‌ شود. وقتی مبدل خراب می‌ شود، نمی‌ تواند هیدروکربن‌ های موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگردی را که موتور آزاد کرده است از بین نمی‌ برد. به همین دلیل بوی شدید تخم‌ مرغ فاسد را حس می‌ کنید. در ابتدا با خرابی مبدل ماشن فقط ریپ می‌ زند، اما درنهایت با مسدود شدن کامل آن، دیگر ماشین روشن نمی‌ شود.

0513306

کلیک بر روی شماره برای سفارش قطعه خودرویی موردنظر شما

خرابی سنسورهای اکسیژن

سنسورهای اکسیژن میزان غلیظ یا رقیق بودن گازهای خروجی را وقتی که از محفظه احتراق خارج می‌ شوند، اندازه‌ گیری می‌ کنند. سیستم رایانه اتومبیل از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده می‌ کند. اگر سنسور کثیف باشد یا از کار بیفتد، سوخت زیاد یا خیلی کم وارد موتور می‌ شود و باعث ریپ زدن آن می‌ شود. سنسورهای اکسیژن باید به‌ طور مرتب عوض شوند. اگر ریپ زدن به این دلیل باشد، فقط کافی است سنسورها را تمیز کنید یا اگر زیاد آسیب دیده‌ اند، آنها را تعویض کنید. جهت خرید قطعات یدکی خودرو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *