قیمت اجزا قطعات تسمه تایم خودرو چیست و زنجیر تایم

تسمه تایم ماشین و عملکرد آن چیست؟

تسمه تایم چیست؟ تسمه تایم از یک تسمه پلاستیکی ساخته شده است و در حقیقت رابطی بین میل لنگ و میل سوپاپ محسوب می شود. به طوری تنظیم شده است که با چرخش میل لنگ، میل سوپاپ را نیز به چرخش در می آورد و در نتیجه باعث حرکت سوپاپ ها می شود. تا بتواند 4 عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه انجام بگیرد. اجزا تسمه تایم جزئی از قطعات موتورهای احتراق داخلی می باشد. قبل از شکل گرفتن تسمه تایم از زنجیر تایم در موتور خودروها استفاده می شد. وظیفه تسمه تایم خودرو بسیار مهم است که به جزئیات آن اشاره می کنیم. فروشگاه گندمی نمایندگی ایساکو مشهد می باشد و قطعاتی همچون تسمه تایم، باتری ماشین و … را برای شما فراهم می کند.

وظیفه تسمه تایم

از وظیفه تسمه تایم می توان به تنظیم درست زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها اشاره کرد. یعنی باعث می شود آن ها به چرخش دربیاید و کنترل شود. تسمه تایم ماشین کجاست؟ در هر ماشین محل قرارگیری میل سوپاپ ها باهم متفاوت است اما در اکثر موارد این قطعه در سر سیلندر خودرو جای دارد. ضمن به اینکه تنظیم زمان بسته و باز شدن سوپاپ ها وابسته به موقعیت مناسب پیستون می باشد. تسمه تایم به خودی خود اهمیت زیادی در موتور خودرو دارد و علاوه بر آن محل جایگیری درستی باید داشته باشد زیرا می تواند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کند.

انواع تسمه تایم

اکنون وظیفه تسمه تایم را باهم بررسی کردیم. لذا اکنون در مورد انواع تسمه تایم می گوییم. تسمه تایم به دو دسته تقسیم می شود. این دو دسته ویژگی ها و خصوصیات خود را دارند. به این ویژگی ها می پردازیم.

تسمه تایم معمولی

این نوع تسمه تایم از جنس پلاستیک بوده و به مرور زمان دچار آسیب و فرسودگی می گردد. به دلیل آسیبی که به آن می رسد باید دوره ای تسمه تایم را عوض کرد.

زنجیر تایم

زنجیر تایم از جنس فلز می باشد و عمر مفید زنجیر تایم از نوع پلاستیکی بیشتر است. این نوع تایمینگ به صورت دائمی بدون وجود ایراد یا خرابی عمر خواهد کرد. به همین دلیل عمر زنجیر تایم به اندازه عمر موتور می دانند.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

در قدیم به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده می شد و تا زمانی که آسیب جدی به موتور خودرو وارد نرساند نیازی به تعویص نداشتند. امروزه تسمهذ جایگزین زنجیر شده و زمان مشخصی برای تعویض دارد. البته در برخی ماشین های سنگین از زنجیر استفاده می شود. زنجیر تایم به خاطر جنس فلزی خود باعث می شود که عمر طولانی تری داشته باشد. وظیفه تسمه تایم و زنجیر تایم هرکدام به خودی خود بسیار پر اهمیت است. نمایندگی قطعات لوازم یدکی ایساکو در مشهد در این زمینه فعالیت داشته و می تواند در جهت انتخاب درست شما را یاری کند.

نحوه بررسی تسمه تایم هر خودرو

از ظاهر می توان تشخیص داد که دارای ترک و پارگی دارند و دندانه هایشان از بین رفته است. همچنین می توان با استفاده از انگشتان خود تسمه را در محل خود فشار بدهید و مشاهده جابه جایی در حد 2 الی 3 میلی متر است. پس در نتیجه تسمه تایم شل شده است و نشانه فرسودگی آن می باشد. در زمان خاموش شدن ماشین اکیدا از استارت زدن آن پرهیز کنید. گیربکس خود را با گذاشتن دنده روی یک درگیر کنید. سعی کنید خودروی خود را هل کنید. با هل دادن، در صورتی که خودرو حرکت نمود، به معنی پاره شدن تسمه تایم بوده و اگر خودرو با درگیر شدن دنده حرکت نکرد، سیستم تایمینگ خودروی شما سالم می باشد.

قیمت اجزا قطعات تسمه تایم خودرو چیست و زنجیر تایم

دلایل خرابی تسمه تایم خودرو

دلایل متعددی می تواند نشان دهنده خرابی تسمه تایم باشد. باید توجه داشته باشید و در صورت مشاهده خرابی زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. این دلایل عبارتند از:

جنس نامناسب تسمه

یکی از اصلی ترین دلایل خرابی زود تسمه تایم به خاطر جنس نامرغوب آن می باشد. ضمن به اینکه هزینه خرابی تسمه تایم بسیار بالا می باشد و برای جلوگیری از این هزینه باید از خرید خود دقت کافی را داشته باشید. نمایندگی قطعات خودرو در مشهد بهترین کیفیت را برای شما ارائه می دهد.

شل بودن تسمه تایم

سفت کن قطعه است که تسمه را ثابت نگه می دارد و اگر تسمه دارای جابه جایی باشد نشانه از خرابی این قطعه است. این خرابی را معادل پارگی تسمه می گویند. در مواردی بر اثر اصطکاک تسمه با قطعات خراب دیگر باعث پاره شدن تسمه می شود.

خراب بودن واتر پمپ

در مواردی خرابی واتر پمپ باعث جام کردن تسمه تایم می شود و در نتیجه آن را پاره می کند. در زمان تعویض تسمه تایم قطعات درگیر با آن را بررسی کرده تا در صورت نیاز قطعات دیگر نیز تعویض بشوند.

فشار به موتور

با فشار آوردن به موتور و گاز دادن زیاد می توان باعث پارگی تسمه تایم شد. در نتیجه عمر مفید آن کاهش پیدا می کند.

تعویض نادرست تسمه تایم

اگر تعمیرکار به اندازه کافی ماهر نباشد و آن را نادرست نصب بکند. باعث می شود تسمه تایم به اصطلاح رد کند و این قطعه خیلی زود پاره بشود.

زمان تعویض تسمه تایم ماشین

هر مدل خودرو دارای یک زمان مشخص برای تعویض تسمه تایم دارد. معمولا بعد از طی کردن مسافت 60 هزار کیلومتر با گذشت دو سال استفاده از این قطعه، راننده باید آن را تعویض کند. همچنین میزان زمان گفته شده وابسته به کیفیت تسمه تایم می باشد. به عبارتی در برخی از قطعات با کیفیت بالاتر تا 160 هزار کیلومتر نیز می توان از این قطعه استفاده نمود.

زمان تعویض تسمه تایم خودرو های ایرانی

نام خودرو زمان تعویض
تیبا هر 80 هزار کیلومتر
پراید هر 80 هزار کیلومتر
سمند هر 60 هزار کیلومتر
پژو 405 هر 60 هزار کیلومتر
پارس هر 60 هزار کیلومتر
پژو 206تیپ 2 هر 70 هزار کیلومتر
پژو 206تیپ 5 هر 60 هزار کیلومتر
تندر 90 هر 45 هزار کیلومتر
رانا هر 60 هزار کیلومتر
ریو هر 65 هزار کیلومتر
سیتروئن زانتیا هر 65 هزار کیلومتر
سمند EF7 هر 70 هزار کیلومتر

علائم خرابی تسمه تایم ماشین

از آنجا که زمان تعویض تسمه تایم برای هر خودرو متقاوت است باید برای بررسی به پیش مکانیک کار برد تا اطلاعات کافی در مورد تسمه تایم خودروی خود را به شما بدهند. گاهی نیز به دلایلی که بالاتر گفته شد تسمه تایم دچار خرابی می شود و با این نشانه ها متوجه خرابی تسمه تایم می شویم. این نشانه ها عبارتند از: عملکرد نامناسب موتور و تنظیم نبودن آن، بد و نادرست استارت خوردن ماشین، خروج غیر عادی دور از اگزوز ماشین، شنیدن صدای غیرعادی از موتور و … در نهایت مشاهده هر یک از این موارد نیاز به بررسی سریع تسمه تایم دارد. همچنین پیش از مسافرت نیاز است که تسمه تایم بررسی شود.

اتفاق های بعد از پارگی تسمه تایم

پاره شدن تسمه تایم می تواند برای هر فرد در هر زمان و شرایطی اتفاق رخ دهد. خودروهای در حال حرکت پس از پارگی تسمه تایم باعث خاموش شدن آن می شود. همچنین در موارد دیگر باعث می شود که به قطعات دیگر از جمله: سوپاپ، سر سیلندر و سایر اجزای موتور آسیب برساند و در نتیجه نیاز به تعویض آن ها بشود. با پاره شدن تسمه تایم، پیستون و سوپاپ در اثر اختلال در زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ، با هم برخورد کرده و به علت اختلال در نیروی محرک موتور، خودرو متوقف بشود.

تسمه تقلبی و اصلی

به علت اینکه تسمه های تقلبی در بازار زیاد شده است. بهتر است تفاوت آن را از اصل بدانید تا بتوانید خرید درستی داشته باشید و به اجزای دیگر خودرو آسیب نرسانده شود. تسمه تایم های اصلی و با کیفیت از 4 لایه اصلی تشکیل شده است. لایه بیرونی از یک نوع پارچه خاص و مقاوم در برابر ساییدگی ساخته شده است. لایه درونی از الیاف و شیشه درست شده است. همچنین لایه های داخلی مقاومت خوبی در برابر گرما، کشش و پارگی دارند. با مشاهده تسمه تایم باید بتوانید 4 لایه آن را تشخیص بدهید. علاوه بر آن محصولات خوب و با کیفیت دارای بسته بندی درست و گارانتی هستند.

قیمت اجزا قطعات تسمه تایم خودرو چیست و زنجیر تایم

خرید تسمه تایم

تسمه تایم ماشین مانند بسیاری از قطعات خودرو مانند: شمع، لنت خودرو و … قطعات مصرفی می باشند. این قطعه بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده نیاز به تعویض دارد و عدم توجه به این موضوع ممکن است آسیب های جدی را به اتومبیل شما وارد کند. مجموعه گندمی به عنوان نمایندگی ایساکو مشهد قطعات لوازم یدکی خودرو را برای شما عزیزان به ارمغان می آورد. این مجموعه با داشتن تجربه کافی می تواند بهترین خدمات را برای شما ارائه بدهد. برای دریافت مشاوره توسط تیم کارشناسان گندمی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *